سلسله مباحث امام شناسی با محوریت قرآن با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی شیر خدایی
حجت الاسلام والمسلمین شیرخدایی ورود ماه محرم، ورود عزای حسینی به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و طلاب خواهر حوزه علمیه مکتب کوثر را تسلیت و تعزیت گفتند و مباحث خود را این گونه آغاز کردند که در سال اولی که خدمت طلاب محترم بودیم، آیه ولایت را مطرح کردیم، در سال گذشته محوریت سخن با آیه مبارکه تطهیر بود که خدمت شما بزرگواران عرض کردیم. در امسال محوریت بحث را با آیه 247 سوره بقره آغاز خواهیم کرد. در قرآن مجموعه آیاتی را تحت عنوان آیات ملک داریم که قبل از آن مقدمه ای را لازم است که آن هم جزء ذی المقدمه محسوب می شود. وجود مقدس اباعبدالله الحسین علیه السلام بنابر روایاتی که مرحوم کلینی در کتاب الحجة اصول کافی به سند صحیح بیان کرده اند که امام حسین علیه السلام فرمودند: «ما خلق الله العباد إلا لیعرفون» «خداوند بندگان را خلق نکردند مگر برای اینکه شناخته شوند.» «إذا عرفوه عبدوه» «وقتی خلق خدا را بشناسند، خدا را عبادت می کنند.» «و إذا عرفوه استغنوا عن عبادة من سواه» حضرت فرمودند: «وقتی مردم خداپرستی می کنند، از عبادت غیر خدا بی نیاز می شوند و بت پرستی و کفر و شرک و نفاق هم از بین می رود.» راوی به امام حسین علیه السلام عرضه داشتند که محور آفرینش معرفة الله است، اما چگونه این معرفة الله حاصل می شود؟
حجت الاسلام و المسلمین شیرخدایی در ادامه فرمودند: حالا این معرفة الله با رفتن به مکتب های عرفانی و خانقاه حاصل می شود یا نوشته ها و گفته های یونان قدیم یا آنچه در کتابهایی که تحت عنوان فلسفه است می توان یافت؟!! اگر شما بخواهید معرفة الله را در گفتمان فلاسفه هم جستجو کنیم، به کتاب شفاء ابن سینا که مراجعه کنید. فصل پنجم بحثی را مورد خلافت دارد. تصریح ابن سینایی که عقل و عقلای عالم را متحیر کرده است، در فهم ابتدایی ترین مبانی امامت چون از قرآن و عترت فاصله گرفته است و بیان می کند که اعلم امت علی بن ابی طالبعلیه السلام و اعقل امت عمر بن خطاب است. وقتی اعقل امت عمر بن خطاب باشد اعجاز این کتاب مورد خدشه است و تمام گفتمان پیامبر و شخص خاتم الانبیاء مورد خدشه است چرا که نفس و جان پیامبر علی بن ابی طالبعلیه السلام است و وقتی اعقل امت عمربن خطاب باشد و مقدم بر امیرالمومنینعلیه السلام باشد در این صورت مقدم پیامبر خواهد و حکمت خداوند زیر سؤال خواهد رفت.
راوی از امام علیه السلام اساس نظام آفرینش معرفةالله است که اگر معرفةالله حاصل شد، عبادت خداوند حاصل می شود و جاهلیت کفر و شرک و نفاق هم از بین می رود و حال چگونه این معرفت خدا حاصل می شود؟ امام حسین علیه السلام در پاسخ می فرمایند:« معرفة الله معرفة اهل کلّ زمان امام الذی یجب علیه طاعة » « معرفت خدا، معرفت اهل زمانی نسبت به امامی است که اطاعتش واجب است.» در یک کلمه معرفة الله معرفة الامام است. اگر امام را شناختی به دنبال عرفان های باطل نخواهی رفت و معرفت خدا حاصل خواهد شد. وجود مقدس پیامبر در خطابه غدیر فرمودند: بزرگترین معروف در امت، امامت است و در واقع هیچ معروفی حاصل نمی شود و هیچ منکری کنار زده نمی شود مگر در سایه سار امام معصوم علیهم السلام و اگر قرائت صحیحی از دین بخواهیم باید از طریق امامت وارد شویم. لهذا کسانی که از غیر طریق امام در جستجوی امام هستند، به انحای مختلف دچار خطا و اشتباه می شوند. امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره درس امامت پژوهی می دهد و امام علیه السلام می فرمایند که از روش دیگری امام خویش رانشناس. کلامی که قرار است امام را معرفی کند یا باید از کلام خداوند یا کلام معصوم علیهم السلام باشد. بنابراین مهم ترین درس عاشورای اباعبدالله الحسین علیه السلام امامت است. ان شاءالله بحث خود در مورد آیه 246 و 247 سوره بقره را از جلسه بعد بیان خواهیم کرد.