سازش در زندگی بهتر از جدایی است
کارشناس اخلاق حوزه و دانشگاه گفت: اگر زنی از ناسازگاری همسرش بیم داشت خوب است با بخشش قسمتی از حقوقش صلح و سازش ایجاد کند زیرا سازش بهتر از جدایی است.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی روز دوشنبه در جلسه اخلاق از سلسه نشست های اخلاق در خانواده در سالن اجتماعات مکتب کوثر به جایگاه ازدواج در ادیان یهودیت و مسیحیت و نیز تفاوت قوانین آن با دین اسلام پرداخت.
وی اظهارکرد: در یهودیت مانند اسلام ازدواج به صورت دایمی و موقت و طلاق به عنوان آخرین راه حل تعریف می شود.
وی افزود: اما در مسیحیت ازدواج موقت و طلاق نداریم و هر فرد فقط یکبار می تواند ازدواج کند.
به گفته وی هدف از ازدواج در اسلام و دیگر ادیان دفاع غریزه جنسی نیست بلکه بقای نسل انسانی، تربیت فرزند صالح، آرامش و تعادل روحی و جسمی، تشکیل خانواده، ارضای حس محبت کردن و محبت دیدن و غریزه جنسی و در نایت سلامت اخلاق و معنوی در جامعه است.
حجتالاسلام یوسفی به تفسیر آیات سوره مبارکه نور و نساء پرداخت و گفت: یکی از بهانه هایی که امروز برای تاخیر در ازدواج آورده می شود نداشتن امکانات مادی است در حالیکه طبق آیات قرآن خدا آنان را از فزون بخشی فوری بی نیاز می کند.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: خداوند همچنین در قرآن می فرماید اگر شرایط ازدواج فراهم نشد پاکدامنی پیشه کند تا خدا آنان را از فزون بخشی خود توانگر سازد.
به گفته حجتالاسلام یوسفی چند همسری نیز در قرآن تشویق نشده بلکه به عنوان یک راه حل در شرایط خاص معرفی شده است.
وی گفت: خداوند در آیه 128 سوره مبارکه نساء می فرماید اگر زنی از ناسازگاری همسرش بیم داشت خوب است با بخشش قسمتی از حقوقش صلح و سازش ایجاد کند زیرا سازش بهتر از جدایی است و در سوره21 نسا به سرزنش کسانی می پردازد که همسرانشان را مجبور به بخشش مهریه می کنند.