سخنرانی حضرت آیت الله یثربی –زید عزه- در آستانه ماه محرم الحرام
حضرت آیت الله یثربی –زید عزه- در آستانه ماه محرم فرمودند: همه ی ما بزرگ و کوچک، معلم و متعلم همه مأمور و برانگیخته به امر آیه شریفه نفر هستیم. « ... لیفقهوا فی الدین » آن هم با لولا تحذیریه مأمور به انجام این کار شدیم. وقتی اعضای بدن مثل دست، پا و ... را نام می بریم متعلق نمی خواهد ولی وقتی فقه و فهم می گوییم، در این صورت متعلق می خواهد که در این آیه روشن شده که منظور فهم و فقه دین است. بعضی از امور شرط واجب هستند ولی کافی نیستند و تا سایر امور انجام نشود، محقق نمی شود. و این واجب (فهم و فقه دین) زمانی حاصل می شود که تنبیه و تنزهی در قلب پدید آید. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « اشراف امتی : حملةالقرآن و اصحاب اللیل » « افتخار و اشراف امت کسانی هستند که قرآن را تلاوت می کنند و شب زنده دار هستند. در اینجا مدال دهنده به امت، اشرف مخلوقات رسول خداست که خداوند در حق او فرمود: « لولاکلما خلقت الافلاک ... » و حال چنین کسی می فرماید: اشراف امت من تلاوت کننده و تنها صرف تلاوت نیست ( فاقرؤا ما تیسر ) پس خواندن قرآن به تنهایی نیست که می توان در این قسمت تأمل کرد، مقصود حمل قرآن نیست بلکه مقصود کسی است که از قرآن جدا نمی شود و وقتی او را می بینی دستورات و فرامین قرآن را به یاد می آوری. دومین گروه شب زنده داران هستند، البته تمام شب را به بیداری و شب زنده داری سفارش نشده ایم بلکه سفارش بهقسمتی از شب شده ایم. « یا ایها المزمل، ... نصفه أوانقص » « نصف یا کمتر از آن را بیدار باشید.» خداوند به پیامبرش می فرماید: اگر قرار است به مقام محمود برسی، مقدمه اشتهجد و شب زنده داری است. و اینکه بین الطلوعین را نخوابیم زیرا هنگام تقسیم روزی است و کسی که می خوابد روزی ندارد. پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: « إنماأنتمنذر و لکل قوم هاد » من منذر هستم و تو هادی این امت هستی. شرط اینکه این قابلیت (انذار) پیدا شود فقاهت است و شرط فقهاهت هم اینهاست ( حمله القران و اصحاب اللیل )
حضرت آیت الله یثربی به واقعه غدیر و انکار آن توسط دشمنان اشاره کردند و فرمودند: همه شما غدیر را می شناسید، فخر رازی که متکلم و مفسر است و تفسیر کبیر او زبانزد است، او می گوید: من به چهل طریق برای اثبات غدیر دست یافته ام ولی هنوز واقعه غدیر را باور ندارم. در اواخر عمر شریف رسول خدا صلی الله علیه و آله واقعه غدیر واقع می شود. در ابتدا این آیه نازل می شود که « یا ایها الرسولبلّغ ما أنزل ... » در هیچ موردی خداوند با رسولش چنین با شدت سخن نمی گوید ولی در مورد ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام این گونه می فرماید. پیامبر خطاب به مردم در روز غدیر می فرماید که رفته ها برگردند و جا مانده ها بیایند. در آفتاب سوزان در واقعه غدیر می فرماید: « من کنت مولاهفهذا علی مولاه » بعد از غدیر آیه نازل می شود: « الیومیئسالذینکفروا ... الیوماکملتلکمدینکم ... و رضیتلکمالاسلامدینا ... » که تضمین ناامیدی کفار و تکامل اسلام را بیان می کند. غدیری که 120 هزار نفر شاهد و راوی بر آن هستند را عامه انکار می کنند. و اگر غدیر را قبول کنند باید سقیفه را انکار کنند پس چاره ای جز انکار آن ندارند. 70 روز بعد از واقعه غدیر، آن را انکار کردند. و اگر می بینید علما و توده مردم شیعه برای عاشورا این همه هیاهو و شور را لازم می دانند، برای اینکه می ترسند واقعه عاشورا را نیز مانند واقعه غدیر انکار کنند. بیشترین افرادی که برای یاران سیدالشهداء علیه السلام نوشته اند 100 نفر است ولی چیزی که موجب شد نتوانند واقعه عاشورا را انکار کنند اسارت بود. و فضاحت ملعونین کربلا را برملا ساخت. امام سجاد علیه السلام تا چهل سال می گریست تا عاشورا را زنده نگه دارد. عاشورا مسیر صحیحی است که پیش روی مسلمانان قرار گرفت. در زیارت مطلقه اولی می خوانیم: « أشهدانّکسکن فی الخلد و اقشعرت ... » می فرماید: خون امام حسین علیه السلامدر عالم خلد باقی می ماند. ابن عباس نقل می کند که خواب دیدم پیامبر که « أشعث و أغبر » پریشان و غبار آلود است و شیشه هایی در دست دارد که اینان خون ابی عبدالله علیه السلام و یاران حضرت می باشد.
هزار مرتبه شستن دهان به عطر و گلاب * هنوز هم بردن نام تو کمال بی ادبی است.
روایت شده که « و بکت علیه جمیع خلقنا ... ممایری و ممالایری » گریست هر آنچه که در آسمان ها و زمین است و هرآنچه که دیده می شود و هر آنچه که دیده نمی شود. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: در شب معراج دیدم بر عرش نوشته شده است « إنّالحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة »
آنچه که سفارش شده بکاء و ابراز جزع بر ابی عبدالله الحسین علیه السلام است، چنان چه امام صادق علیه السلام می فرمایند: « کل الجزع و البکاءمکروهماخلاالجزع و البکاء علی الحسینفإنهمأجور » « هر جزع و بکائیمکروه است ( و اینجا منظور کراهت اصطلاحی نیست، بلکه منظور این است که ممنوع است.) مگر جزع و بکاء بر امام حسین علیه السلام که همانا دارای اجر می باشد.»
اما در مورد این روایت که درباره حضرت زینب سلام الله علیها می فرماید: « و نطحتجبینها بدم المحمل » این اوج جزع است و ما که باشیم که تکلیف برای حضرت زینب سلام الله علیها تعیین کنیم. امام حسن عسکری علیه السلام در وفات برادرش گریبان چاک داد. شخصی به حضرت ایراد گرفت، حضرت فرمود: حضرت موسی در وفات برادرش هارون گریبان چاک دادند.
در میان مقاتل قدیمی ترین مقتل، مقتل ابی مخنف است که معاصر امام صادق علیه السلام است و فاصله او تا عاشورا دو نسل است. اصل این کتاب به ما نرسیده و آنچه به ما رسیده، آن است که طبری سنی نقل می کند. اما آیا واقعا تمام وقایع را ذکر کرده است؟ بر فرض هم که بپذیریم تمام وقایع را نقل کرده است. او برخی از وقایع کربلا را شنیده و نقل کرده و برخی را هم نشنیده است ولی دیگر مقاتل نقل کرده اند و دلیل بر این نیست که دیگر مقاتل را تضعیف کنیم. بله مطالبی را که مخالف عصمت اهل بیت علیهمالسلام باشد را رد می کنیم.
ایشان در پایان سخنان خویش گریزی به روضه ابی عبدالله الحسین علیه السلام زدند.